Hur gör man en kravanalys
Jag har precis börjat undervisa i en kurs som heter Tränings- och tävlingslära på min gymnasieskola. Det är en kurs inom det individuella valet och lockar elever som vill fördjupa sig inom träning och tävling specifikt. Vi “mjukstartade” efter jullovet med ett projekt där vi gör så kallade kravanalyser/kapacitetsanalyser.
Syftet är att kartlägga sin idrott och vilka fysiska och mentala färdigheter man behöver ha/utveckla för att kunna bli sitt bästa jag inom idrotten/träningsformen. Eleverna får göra efterforskning i hur den optimala “drömutövaren” i respektive idrott/träningsform ser ut. De ritar en stapel på varje kvalitet och poängsätter hur viktig just den delen är för maximal prestation på en skala 1-5 där 1 är motsvarar att kvaliteten inte spelar någon roll upp mot 5 där just denna kvalitet är avgörande för utövarens resultat.
Hjärta och lungor:
-Aerob kapacitet
-Anaerob kapacitet
Muskler:
-Maxstyrka
-Uthållighetsstyrka
-Explosivitet/Snabbhet
-Rörlighet
Hjärna:
-Mod
-Koncentration
-Koordination
-Taktik
Avslutningsvis gör de en reflektion utifrån sig själva där de ritar in nya staplar och poängsätter sin egen kapacitet på samma sätt.
Genom att göra en kravanalys på detta sätt så åskådliggör man vad man behöver vara bra på i en viss idrott och tar reda på vart du behöver lägga ditt eget fokus för att kunna göra dina egna staplar likadana som din “drömutövare”.
Ett arbetssätt med kravanalys bygger på principen att:
1.) du blir bra på det du tränar,
2.) det du tycker om att träna på blir du bra på,
3.) det du är bra på tycker du om att träna.
Många människor glömmer bort vad det är de egentligen vill uppnå och tränar ofta inte det som de borde för att få de resultat de vill ha. Om man ändå ska lägga mycket tid och kraft på att träna är det ju bra om man tränar på det som faktiskt spelar roll.