#LofsansJanuari Dag 16

I bloggserien #LofsansJanuari växlar jag inlägg om mentala aspekter, kost och träning. Jag har skrivit mycket om olika typer av mål hittills och nu går jag vidare till hur mål med träning och hälsa påverkar oss i praktiken. I dagens blogginlägg vill jag lyfta fram vikten av att fundera över varför du har satt upp det mål som du har gjort och varför det är viktigt för dig att nå detta mål. Många av våra mål sätter vi för att vi är vana vid att ha ett sånt mål. Andra mål vill vi uppnå för att vi sett andra lyckas och vi vill känna likadant. Det viktigaste att tänka på är att du ska sätta mål för din egen skull, att det är du och ingen annan som verkligen vill uppnå detta. Det är klart att vi ska inspireras av varandra och att vissa mål verkligen är värda att kopiera men om ni inte har samma utgångsläge så blir resan mot exakt samma mål ändå helt olika.
För att du ska kunna bibehålla din motivation mot målet är det viktigt att du har lätt att plocka fram motiv och argument till varför ditt mål är viktigt för dig. Många av mina klienter berättar om sina mål men när jag börjar nysta i varför dessa är viktiga så kan det vara svårt för dom att svara på det. Då ökar risken att du börjar fladdra på resan mot målet och tappar stinget.
När du sätter upp ditt mål vill jag att du funderar över detta:
Varför är det viktigt för mig att ha detta mål?
Varför är det viktigt för mig att NÅ detta mål?
Vad kommer att förändras i mitt liv av att jag når detta mål?
Vad vill jag uppnå genom att sätta detta mål? På vilket sätt förändras jag?
Vad är det som skiljer mitt mål från en dröm?
 Genom att vara så här noggrann när du sätter upp dina mål så behöver du inte omvärdera dina mål på vägen, för du har redan gjort din hemläxa. Det är lätt att sätta upp mål i sig, det är att ha användning för målet som är utmaningen. Ju noggrannare tankearbete och reflektioner du gör i formuleringen av ditt mål, desto mindre behöver du älta på vägen.
Varför är det viktigt för dig att ha ditt mål och hur kommer du att förändras av att nå ditt mål?
_SM13331

#LofsansJanuari presenteras i samarbete med Röhnisch, håll utkik efter vår stora nyhet senare i vinter. Du kommer att älska´t!

Relaterade inlägg:

#LofsansJanuari Dag 31

Sista dagen i #LofsansJanuari är här och jag vill avsluta den här bloggserien med ett tyngre styrketräningspass fokuserat på överkroppen. Som nybörjare spelar det inte så stor roll hur tunga vikter du lyfter när du styrketränar, du blir starkare och utvecklas oavsett. Men när du är igång med din styrketräning och känner att du vill […]

Läs mer

#LofsansJanuari Dag 30

Imorgon är det sista dagen på denna januari-månad och därmed är vi inne på sluttampen av #LofsansJanuari. Det har verkligen varit roligt att så många av er läsare har engagerat er i blogginläggen, tränat träningspassen, delat med er av tankar kring mål och provat recepten. Tack! Det sista kostinlägget, #LofsansJanuari Dag 30, kommer att fokusera på näring. […]

Läs mer

#LofsansJanuari Dag 29

Idag bjuder jag på ett benpass med tyngre vikter som passar dig som är stark i bålen. Vila ordentligt mellan omgångarna med knäböj, 90-120 sekunder, och 3 minuter mellan varven på block 2. Det ska vara så tunga övningar att du verkligen känner att du behöver vila!

Läs mer