#LofsansJanuari Dag 19

Lofsan smink Topphälsa

Vad händer om jag misslyckas och varför skulle jag misslyckas? Bild från min fotografering för tidningen Topphälsa förra veckan, snacka om att nå mitt mål! 

Det finns egentligen bara ett stort hinder mellan dig och ditt mål, och det är du själv. Vi är våra egna bästa kritiker, siare och förutsägare. Vi känner oss själva bäst och om vi bara får möjlighet att i lugn och ro sitta ner och prata om våra mål så är vi väldigt bra på att lyfta fram massor av fina argument till att vi kommer att nå våra mål men vi kan säkert också förutse orsaker till varför vi kanske misslyckas. En stor utmaning för flera av oss är att inte vara rädda för att misslyckas, och därför dra oss för att sätta mål. Att misslyckas med ett mål kan kännas skämmigt, som att man inte har tillräcklig karaktär eller inte har försökt tillräckligt väl. Men jag tycker inte att ett misslyckande i sig är något dåligt, så länge som du drar lärdom av det på något sätt.
Det finns så klart massa olika orsaker till att man inte når sitt mål, och de beror på vilken typ av mål du har. Här är några anledningar som jag ser är vanliga orsaker till att man misslyckas med sina mål:
Genomförandemål:
-Att du har för långt perspektiv, alltså att slutdatum ligger för långt fram i tiden och därmed påverkas av faktorer som du inte kunnat förutse eller att du hinner tappa motivationen för att du inte får tillräcklig kickback av dina framsteg.
Prestationsinriktade mål:
-Att du har målet för nära i tiden så att du inte hinner förbättra dig tillräckligt mycket på kort tid.
-Att du inte lagt upp en plan som verkligen förbättrar det som du valt att prestera i. Du vill förbättra dig på ett terränglopp men springer bara på asfalt, eller att du vill klara chins men tränar för få chinsinriktade pass.
-Att du har ett orealistiskt mål, detta beror ofta på att du sätter upp ett prestationsinriktat mål som inte bottnar i att du orkar och kan tillgodogöra dig träningen fram till prestationen.
Känslobaserade mål:
-Att du glömmer bort att den viktigaste känslan att uppnå kring träning är att den är meningsfull. Om du inte känner att din träning gör skillnad för dig i något avseende så spelar det ingen roll hur mycket du kämpar med din strävan att du ska känna dig stark, snygg eller glad av att träna. Det är meningsfullheten som gör oss uthålliga, engagerade och villiga att fortsätta utvecklas.
Konsekvensinfriande mål:
-Att det mål som du vill uppnå genom att sätta upp ett annat mål ligger för långt bort och är för långsökt.
Om du känner att du vill läsa på mer kring vad de olika målen innebär kan du klicka på länkarna ovan, de är en bra påminnelse om att vad vi vill uppnå påverkar hur vi ska agera.
Det bästa sättet att bryta en dålig trend kring att inte nå mål tycker jag är att göra något helt annorlunda. Samma träningsupplägg en gång till kommer inte göra någon skillnad den här gången heller. En annan “enkel” metod för att skapa en positiv trend för att nå sitt mål är att sätta flera närbesläktade mål inom samma område. Ta på sig både hängsle och livrem liksom. Ta till exempel löpning som exempel:
-Genomförandemål: Löpträna 5 veckor enligt program från Röhnisch Running School.
-Prestationsinriktat mål: Springa 5 kilometer 30 sekunder snabbare efter 5 veckor. 
-Känslobaserat mål: Känna mig motiverad till mina långpass varje vecka.
-Konsekvensinfriande mål: Skapa självförtroende kring min identitet som löpare.
På detta sätt ska det mycket till för att du inte ska nå i alla fall ett av målen, hur du än gör. Så när du inte når ditt mål så är det inte för att du på något sätt är dålig eller inte gjort ditt bästa, snarare att ditt eller dina mål inte är rätt för dig just nu.
Det är lite klurigt att börja tänka på mål kring träning på det här sättet men jag lovar dig att det är så mycket roligare när du förstår varför din hjärna tänker och reagerar som den gör när du tränar. Ju noggrannare du är när du sätter upp ditt mål desto mindre kommer du att behöva tänka på just den delen efterhand.
Har du misslyckats med ett mål någon gång? Vad tror du att det berodde på? Vad gör du annorlunda för att lyckas denna gång?
 
 

Relaterade inlägg:

#LofsansJanuari Dag 31

Sista dagen i #LofsansJanuari är här och jag vill avsluta den här bloggserien med ett tyngre styrketräningspass fokuserat på överkroppen. Som nybörjare spelar det inte så stor roll hur tunga vikter du lyfter när du styrketränar, du blir starkare och utvecklas oavsett. Men när du är igång med din styrketräning och känner att du vill […]

Läs mer

#LofsansJanuari Dag 30

Imorgon är det sista dagen på denna januari-månad och därmed är vi inne på sluttampen av #LofsansJanuari. Det har verkligen varit roligt att så många av er läsare har engagerat er i blogginläggen, tränat träningspassen, delat med er av tankar kring mål och provat recepten. Tack! Det sista kostinlägget, #LofsansJanuari Dag 30, kommer att fokusera på näring. […]

Läs mer

#LofsansJanuari Dag 29

Idag bjuder jag på ett benpass med tyngre vikter som passar dig som är stark i bålen. Vila ordentligt mellan omgångarna med knäböj, 90-120 sekunder, och 3 minuter mellan varven på block 2. Det ska vara så tunga övningar att du verkligen känner att du behöver vila!

Läs mer