#LofsansJanuari Dag 28

Idag vill jag i #LofsansJanuari lyfta fram varför det är viktigt att träna brett men att fokusera smalt. Med det menar jag att du ska träna allsidigt, varierat och med olika intensitet men med ett och samma fokus i slutsikte.
Som exempel:
Du vill satsa på att förbättra dig inom löpning. Du har till och med avgränsat dig till att det är 10 kilometer du vill utveckla dig på. Där är ditt smala fokus, där är där du ska mäta dina framsteg.
Men för att kunna utvecklas  på 10 kilometer löpning behöver du träna:
-Snabbhet i form av intervallträning
-Uthållighet i form av långdistanspas
-Rörlighet för att bibehålla ett optimalt löpsteg
-Styrka för att kunna använda din kondition fullt ut
Om vi tar ett mer fåfängt syfte med träningen som exempel: du vill få synliga muskler. Ditt smala fokus handlar om att minska underhudsfettet på kroppen. Men för att dina muskler ska synas behöver du:
-Styrketräna musklerna så att de får konturer som kan synas genom fettet.
-Konditionsträna så att du höjer din förbränning och därmed minskar fettreserverna.
-Rörlighetsträna så att du håller dig skadefri och kan träna optimalt utifrån dina förutsättningar.
-Träna varierat så att du bibehåller din motivation trots att det tar tid att få synliga resultat av träningen. Kännbara resultat där du själv märker skillnad i hur kroppen känns brukar komma bara efter några dagar.
Ju mer specifik och smal du är i ditt fokus och hur du sätter dina mål, desto viktigare är det att du lägger upp en komplett träningsplan som säkrar upp alla nivåer och delar som påverkar hur du presterar gentemot målet.


Jag tränar marklyft för att jag ska bli stabilare i bäckenet och starkare i rumpan. Det ger mig ett bättre och mer uthålligt löpsteg men också fastare rumpa.

Relaterade inlägg:

#LofsansJanuari Dag 31

Sista dagen i #LofsansJanuari är här och jag vill avsluta den här bloggserien med ett tyngre styrketräningspass fokuserat på överkroppen. Som nybörjare spelar det inte så stor roll hur tunga vikter du lyfter när du styrketränar, du blir starkare och utvecklas oavsett. Men när du är igång med din styrketräning och känner att du vill […]

Läs mer

#LofsansJanuari Dag 30

Imorgon är det sista dagen på denna januari-månad och därmed är vi inne på sluttampen av #LofsansJanuari. Det har verkligen varit roligt att så många av er läsare har engagerat er i blogginläggen, tränat träningspassen, delat med er av tankar kring mål och provat recepten. Tack! Det sista kostinlägget, #LofsansJanuari Dag 30, kommer att fokusera på näring. […]

Läs mer

#LofsansJanuari Dag 29

Idag bjuder jag på ett benpass med tyngre vikter som passar dig som är stark i bålen. Vila ordentligt mellan omgångarna med knäböj, 90-120 sekunder, och 3 minuter mellan varven på block 2. Det ska vara så tunga övningar att du verkligen känner att du behöver vila!

Läs mer