Videoblogg: utfall för att träna lår, rumpa och stabila knän

Utfall är en grym övning för att få starkare ben, fastare rumpa och stabila knän. Jag gillar utfall eftersom de går att variera i all oändlighet samtidigt som de är lätta att göra väldigt tunga med hjälp av extra vikt i händerna. Om man är noga med tekniken så ger utfall faktiskt träning även för mage och rygg.
Jag tänkte visa en utfallsvariant för er som är vana vid vanliga utfall. Denna variant är både tekniskt svår och kräver mycket balans men den går att anpassa.
Stå uppe på en steplåda som är nere på lägsta nivån. Ta ett stort kliv bakåt och landa djupt, det främre knät bör vara i linje med främre foten i nedersta läget. Pressa dig upp och flytta tyngdpunkten över lådan, sätt ner foten en bit framför lådan, det blir ett mycket kortare steg än det första bakåt. Även här ska det främre knät vara i linje med främre tån i nedersta läget. Tänk på att ha 2-3 decimeter bredd mellan fötterna, även när du landar där bak. Knäna får inte röra sig i sidled, varken vid landning eller vid frånskjutet. Sätt ner foten på steplådan på vägen om du behöver hjälp med balansen, annars kan du lyfta knäet upp när du är mitt på lådan, precis som jag gör de första repetitionerna.

Mina sköna rosaröda Shapetights finns HÄR.

Relaterade inlägg:

Haul från Matsmart.se

Visste du att många livsmedel och andra produkter i våra affärer slängs trots att det inte är något fel på dem? Jag har testat Matsmart.se, en butik online där du kan köpa mat och andra produkter som har kort bäst föredatum eller som kanske är felmärkta. Men det är såklart inget fel på varorna! Skillnaden […]

Läs mer

Film: Så skapar du konkreta mål av dina träningsdrömmar

Läs mer

Annika o Lofsans löpskola avsnitt 2

Ny onsdag innebär ett nytt avsnitt av hälsoprofilen Annika Sjöös och min löpskola. Idag pratar vi om bålstabilitet. In och prenumerera på min youtubekanal för att ta del av alla mina filmer!

Läs mer