Om att inse sitt värde
Min stora retorik/personligavarumärkesexpert Elaine skriver så bra om hur viktigt det är för bloggare att inse sitt värde, mätt i pengar. Jag jobbar aktivt för att öka värdet på bloggare och tycker att jag lyckas relativt bra men det är en utmaning.
Vi är ett par träningsbloggare som har byggt upp stora och trogna läsargrupper och jag är mån om att ta min läsarskara på allvar. Jag skriver gärna om produkter och varumärken som jag tycker om och vill förknippas med men jag skriver aldrig om något bara för att jag får betalt för det. Det är inte helt rätt och lätt att jämföra bloggare med tryckta tidningar men för att ställa saker i relation till varandra och ge er läsare som inte är inne i bloggsvängen lite perspektiv:
Sveriges två största träningstidningar uppger att de 2012 i genomsnitt sålde hälften så många exemplar av sina tidningar per utgåva som jag har unika besökare per vecka. Typ: de säljer 15.000 tidningar per utgivet nummer. Jag har 30.000 unika läsare per vecka. En annons i en stor träningstidning kostar upp mot 50.000:-. Samma företag som köper annonser i tidningarna vill att jag ska skriva om deras produkter. Gratis.
Vem tror ni gör mest intryck och ökar köpsuget hos läsarna? Tidningen eller bloggaren? Vad ger mest effekt för företaget?
Jag är noga med att skriva ut i bloggen när jag får produkter och jag tackar allra oftast nej till samarbeten. Jag är mån om att mina läsare ska se mig som en trovärdig kanal. Jag har gärna annonser på min blogg, det tar jag betalt för att kunna lägga än mer tid på min blogg och jag samarbetar gärna med företag men det ska vara ett schysst upplägg där läsarna inte luras och jag får en marknadsmässig ersättning. Jag är värdefull men ni är ännu viktigare!