Om att inse sitt värde

Min stora retorik/personligavarumärkesexpert Elaine skriver så bra om hur viktigt det är för bloggare att inse sitt värde, mätt i pengar. Jag jobbar aktivt för att öka värdet på bloggare och tycker att jag lyckas relativt bra men det är en utmaning.
Vi är ett par träningsbloggare som har byggt upp stora och trogna läsargrupper och jag är mån om att ta min läsarskara på allvar. Jag skriver gärna om produkter och varumärken som jag tycker om och vill förknippas med men jag skriver aldrig om något bara för att jag får betalt för det. Det är inte helt rätt och lätt att jämföra bloggare med tryckta tidningar men för att ställa saker i relation till varandra och ge er läsare som inte är inne i bloggsvängen lite perspektiv:
Sveriges två största träningstidningar uppger att de 2012 i genomsnitt sålde hälften så många exemplar av sina tidningar per utgåva som jag har unika besökare per vecka. Typ: de säljer 15.000 tidningar per utgivet nummer. Jag har 30.000 unika läsare per vecka. En annons i en stor träningstidning kostar upp mot 50.000:-. Samma företag som köper annonser i tidningarna vill att jag ska skriva om deras produkter. Gratis.
Vem tror ni gör mest intryck och ökar köpsuget hos läsarna? Tidningen eller bloggaren? Vad ger mest effekt för företaget?
Jag är noga med att skriva ut i bloggen när jag får produkter och jag tackar allra oftast nej till samarbeten. Jag är mån om att mina läsare ska se mig som en trovärdig kanal. Jag har gärna annonser på min blogg, det tar jag betalt för att kunna lägga än mer tid på min blogg och jag samarbetar gärna med företag men det ska vara ett schysst upplägg där läsarna inte luras och jag får en marknadsmässig ersättning. Jag är värdefull men ni är ännu viktigare!


Jag kämpar i gymmet och jag kämpar med bloggetik!

Relaterade inlägg:

Hur går jag ner i vikt?

Hur funkar det att använda träning som ett verktyg för att gå ner i vikt? Kan man gå ner i vikt av träning? Träning framställs ofta som ett effektivt sätt att gå ner i vikt, för vissa funkar det, men om man upplever att det inte funkar så finns det ofta rimliga orsaker, framförallt kopplat […]

Läs mer

Sommar med Nextory i mobilen

I samarbete med Nextory. Nu är sommaren äntligen officiellt här! Barnen har slutat skolan, jag har haft mina sista uppdrag och nu styr vi kosan mot USA! Och sedan väntar lata dagar i Stockholms skärgård, bröllop i Skåne, mm. Det kommer bli grymt! Jag kommer som vanligt att passa på att läsa och lyssna på […]

Läs mer

Nystart med boktips

I samarbete med Nextory. Nu är jag hemma i Sverige och vardagen igen efter alla ledigheter, och jag har lovat mig själv att fortsätta 2018 lika bra som jag slutade 2017, dvs med att vara bra på att hitta balans, lugn och tid för mig själv. Jag kommer fortsätta att sitta i förarsätet på mitt […]

Läs mer