Om att utvärdera sin träning
Jag undervisar på gymnasiet i en kurs som heter Tränings- och tävlingslära. Det är ett individuellt val och eleverna som väljer den kursen är väldigt motiverade till att fördjupa sig i teorier och metoder bakom träning och tävling.
Vi har jobbat mycket med träningsplanering och att analysera VARFÖR man tränar vissa saker (FÖRE träning), vi har fördjupat oss i hur och VARFÖR man bör skriva träningsdagbok (MEDAN träning) och nu har vi kommit till det tredje momentet där vi utvärderar insatsen (EFTER träning).
Veckorna framöver jobbar vi med testmetodik där vi tittar på vilka olika tester det finns, hur man kan standardisera träning och tester och eleverna får själva värdera vilka tester som är relevanta för just deras träningsmål.
Har man en PT så jobbar denne hela tiden med att följa upp träningsresultaten och att visa kunden vilka framsteg som görs genom att öka vikterna, förlänga intervallerna och höja svårighetsgraden på övningarna. Tränar man oftast ensam så är det svårt att se framsteg och huruvida all den tid och energi man lägger på träning verkligen ger utdelning. Men genom att ha en referensrunda att regelbundet springa och ta tid på, välja ut några övningar där du räknar hur många repetitioner du förbättrar dig med från månad till månad eller genom att mäta och fota din rörlighet om det är den du vill förbättra så kan du se dina framsteg. Kom ihåg att standardisera dina tester bara så att förutsättningarna är de samma varje gång. Det är inte konstigt om rundan i snöstorm tar längre tid än i somras eller om du orkar färre armhävningar efter träningspasset än om du gör dom innan.
Dagens lektion i testmetodik, knepigt att skriva svåra ord på stor tavla så jag stavade reliabilitet lite tokigt. När man vill utvärdera sin träning med ett test så är vad, varför och hur tre bra frågor att besvara så att man vet att man gör ett test som faktiskt är överensstämmande med träningsmålen.