Några tankar om balans

Ofta dyker frågorna upp:
Trots att jag tränar hårt och mycket får jag inga resultat?
Trots att jag räknar kalorier och ligger på underskott får jag inga resultat?
Trots att jag både äter nyttigt och tränar hårt får jag inga resultat?

Vad gör jag för fel?
Utan att noggrant gå igenom kosten dag för dag måltid för måltid eller att läsa en noggrann dagbok för varje träningspass så finns det några råd jag kan ge er som tycker att ni anstränger er men ändå står och stampar.
Om man tänker att resultatet; till exempel en förbättring av tiden på 10km löpning, kunna klara av 10 chins, minska 10cm runt midjan eller egentligen vad som helst som har med kroppen och en prestation att göra så består insatsen för att nå resultaten av tre delar. Hur man än vänder och vrider på det. Antingen kan man se idrottspsykologiskt på det och diskutera behovstrappor, motivation och så vidare eller faktiskt rent kemiskt genom att mäta förbränning i kilowatt, kilokalorier, läsa av nivåer av stresshormoner och så vidare. Oavsett så vet man att stress, motivation och träningsresultat hänger ihop och är beroende av varandra.
Okej, häng med här nu:
Tre delar: träning, kost, balans.
Del 1: Träning. Du blir bra på det du tränar på. Vill du bli starkare, styrketräna, vill du bli snabbare, träna snabbhet. Ganska logiskt när man ser det svart på vitt. Du får inte större muskler av att springa. Bestäm vad du vill satsa på, lägg upp en strategi och följ den utan att vackla, tvivla eller flacka med blicken. Välj en person du litar på och lyssna på den. Inspireras men imitera inte. Välj din egen väg.
Del 2: Kosten. Gör en så liten förändring som möjligt som du kan hålla så länge som möjligt. Livet ska inte vara plågsamt. Välj ut livsmedel du tycker om, ta reda på fördelar med just dem och sätt ihop din egen meny. Strunta i löpsedlar och quickfix. Ät vad du vill men använd det sunda förnuftet. Hur många måltider äter du under en vecka? Hur många av dessa är belöning till kroppen för att den ställer upp för dig varje dag och hur många måltider är belöning till hjärnan för att den står ut med kroppen?
Del 3 Balansen. Så när träningen är finjusterad i minsta detalj och kosten klaffar till 100%, då säger det swoosh och så når du målen? Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Träning bryter ner kroppen och det är under vilan som du faktiskt blir bättre. Att ha balans mellan träning och vila är lika viktigt som att träna överhuvudtaget. Men att ha balans innebär så mycket mer än bara att vila från träning. Allting i livet som inte ryms under “träning” och “kost” handlar om balans. Hur många timmar sover du per natt? Hur mycket alkohol dricker du? Hur ofta känner du dig psykiskt eller fysiskt stressad? Har du konflikter med andra människor? Trivs du på jobbet/i skolan/hemma? Alla parametrar påverkar oss, hur vi än vill det eller ej. Kanske är du till och med stressad eller irriterad över att du inte får de resultat du tycker att du förtjänar? Ser ni sammanhanget?
Om du tycker att du gör “allt” rätt gällande träning och kost, funderar över hur din balans ser ut. Träffar du vänner som ger energi? Är du glad när du vaknar varje morgon? Har du roliga saker inplanerade att se framemot?
Ibland blir man så fokuserad på att träna rätt, hårt, mycket, och att äta rätt, nyttigt, lite att man glömmer bort vad det viktiga i livet är, och det är kanske just balansen som saknas för att just DU ska nå dina mål?

Relaterade inlägg:

Hur går jag ner i vikt?

Hur funkar det att använda träning som ett verktyg för att gå ner i vikt? Kan man gå ner i vikt av träning? Träning framställs ofta som ett effektivt sätt att gå ner i vikt, för vissa funkar det, men om man upplever att det inte funkar så finns det ofta rimliga orsaker, framförallt kopplat […]

Läs mer

Sommar med Nextory i mobilen

I samarbete med Nextory. Nu är sommaren äntligen officiellt här! Barnen har slutat skolan, jag har haft mina sista uppdrag och nu styr vi kosan mot USA! Och sedan väntar lata dagar i Stockholms skärgård, bröllop i Skåne, mm. Det kommer bli grymt! Jag kommer som vanligt att passa på att läsa och lyssna på […]

Läs mer

Nystart med boktips

I samarbete med Nextory. Nu är jag hemma i Sverige och vardagen igen efter alla ledigheter, och jag har lovat mig själv att fortsätta 2018 lika bra som jag slutade 2017, dvs med att vara bra på att hitta balans, lugn och tid för mig själv. Jag kommer fortsätta att sitta i förarsätet på mitt […]

Läs mer