Sixtens första dag på förskolan
Då var det klart! Sixten har härmed lämnat bebisstadiet och trätt in i barn- och skolvärlden. 🙂
Mormor kom hem till oss redan vid 08 igår morse så att jag kunde göra klart det sista innan det var dags att gå. Sixten var i toppform hela morgonen; sjöng, dansade och skrattade hela tiden. Bra start!
Jag packade Sixtens lilla söta Haglöfsryggsäck, som han fick i 1-årspresent av morfar, med två ombyten, ett örngott och en märkpenna (jag satt och märkte alla kläder där), den blev så tung att han höll på att falla baklänges. När han märkte att det var något speciellt på gång ställde han sig och väntade vid vagnen, tog fram kängorna och bevakade ytterdörren.
Amen, väskan är för tuuuuung, mamma!
Ska vi gå snart?
För tung säger jag!
Hejdå mormor!
Amen ska vi inte gå nån gång?!
Medan jag lämnade vagnen uppe på avdelningen knatade Sixten rakt ut på gården, fröknarna ropade till de andra barnen att nu är äntligen Sixten här! Flera barn kom fram och hälsade på Sixten och klappade honom på huvudet. De har pratat ända sen jul om att Sixten ska börja där. 🙂
Det är tre avdelningar på förskolan; småbarn 1-2 år, mellanbarn 3-4 år (där går Sixten) och storbarn 4-5 år. Avdelningarna kommer att göras om lite grann under terminen, på Sixtens avdelning är det han och en pojke som är 16 månader som är överlägset yngst men det kommer nog att jämnas ut. Jag tycker att det är bra att han kan börja på mellanbarnsavdelningen direkt istället för att behöva byta dit efter sommaren. Han är tidigt utvecklad motoriskt sett och långt framme när det gäller finmotorik så lokalerna och materialet/leksakerna på mellanbarnsavdelningen passar honom bättre. Han är van vid lite tuffare tag när han leker här hemma med Tom som är 7 år så 4-åringarna på förskolan blir inga problem vid en närkamp.
Efter en timme på gården (som var väldigt isig, alla barn halkade runt i sina overaller) gick Sixtens inskolningsfröken, Sixten och två andra barn in på avdelningen för att i lugn och ro bekanta sig med lokalerna. En grupp var på biblioteket på förmiddagen så det var lite lugnare på förmiddagen. Sixten blev punktmarkerad av “sin” fröken hela dagen, max en halvmeter ifrån honom var hon hela tiden. Det passar honom mycket bra så att han i lugn och ro kunde titta på alla leksaker, utforska rummen, rita med kritor och tuschpennor och leka med dinosaurier med två andra pojkar. De lekte vid inomhussandlådan och grävde länge länge. Det var nog Sixtens favorit under hela dagen.
Förskolan använder sig av Reggio Emiliainspirerad pedagogik och lägger stor vikt vid dokumentation och det humanistiska människoperspektivet. Sixtens inskolningspedagog fotade honom redan under första timmen när de målade och så fick jag se exempel på hur föräldrarna har förberett pärmar till barnen med foton och text om familj, vänner, resor och minnen. Jag måste med andra ord gå och köpa en fin pärm med plastficka på framsidan och plastfickor inuti, skriva ut foton och klistra in kollage. Barnen är ju en del av ett stort sammanhang.
Jag höll mig i ett annat rum hela dagen förutom vid lunch, mellis och vilan då jag var bredvid honom. Sixten ville inte ha fisk och potatis till lunch men åt en knäckis och drack två glas mjölk. Inget annat barn dricker ur pipmugg och då vill inte jag att Sixten heller gör det så han drack ur riktigt glas, utan att spilla såklart. Vid vilan sover 3-åringarna i ett eget rum på varsin madrass tillsammans med två pedagoger. Sixten och jag fick ett eget hörn med en filt, imorgon ska jag ta med en egen filt till honom, och en efter en somnade barnen in. Sixten låg och vred sig i cirka 10 minuter innan han också somnade. Över förväntan! De andra vuxna lämnade rummet men det var viktigt för mig att vara bredvid Sixten när han vaknade så jag satt kvar där i mörkret i 90 minuter. Sixten vaknade på rätt sida och leken fortsatte som innan.
Sixten äter inne i ateljén tillsammans med tre andra barn och en vuxen och så stänger de dörren ut till de två andra borden, det kommer nog underlätta för honom att kunna koncentrera sig. Han blir ofta splittrad när det är många barn runtomkring och vill helst leka istället för att äta. Förskolan har en egen kock (en av två manliga i personalstyrkan) och all mat lagas på plats. Han bakar till och med allt bröd själv. Det är väldigt lyxigt tycker jag. De har ekologiska mejeriprodukter och olika sorter mellanmål varje dag. Sixten åt en smörgås och fortsatte på mjölkspåret. Jag lämnade vällingen med flit hemma. Annars dricker han en vällingflaska på förmiddagen och äter sedan en lite senare lunch tillsammans med mig. Det passar vår vardag och livsstil.
Sixten var i toppform hela dagen och så himla glad. Det var en incident med ett barn (som har en resursperson knuten till sig) där Sixten fick sig en svartsjuk knuff i bröstet och hamnade i ett skåp med ryggen före, tårarna sprutade. Jag backade in det andra rummet och Sixtens fantastiska inskolningspedagog tröstade på bara några sekunder. Det var bra för mig att se att det gick så lätt för henne att trösta honom. No worries.
Flera förskolor inom Stockholms stad använder sig av föräldraaktiv inskolning under tre dagar. Det innebär att man är på förskolan hela dagarna under tre dagar och är med i verksamheten som vanligt. Föräldern är med i verksamheten i den mån som barnet behöver och deltar vid måltider och vila. Den fjärde dagen lämnas barnet på förskolan och sedan finns föräldern standby om det behövs. Denna metod passar Sixten; han skulle inte må bra av att behöva lämna barnen och lokalerna vid lunchtid. Nu kom vi samtidigt som andra barn och deras föräldrar vid 09 och så gick vi klockan 15 samtidigt som andra föräldrar hämtade sina barn.
Dagen avslutades med en glasspinne eftersom en pojke på avdelningen hade sin sista dag. Sixten var så stolt där han fick sitta på en riktig (låg) stol vid matbordet och äta glasspinnen helt själv. Inget kladd överhuvudtaget.
Mamma kom med Baxter vid 11 så att han fick äta och sedan klarade han sig på det fram till 15 när vi kom hem igen. Det tar sig!
Resten av dagen och kvällen var Sixten så himla glad och gosig. Han somnade utan ett pip i Hans famn strax efter 19 och sov förbi midnatt innan han vaknade första gången. Det är bra tecken!
Några genus- och mångfaldsreflektioner från dagen:
– Pojkarna leker i grupp med sand, dinosaurier och klossar, flickorna leker två och två med prinsesskläder eller pysslar och målar.
– En flicka med östeuropeiska föräldrar (född i Sverige) och en adopterad pojke från Sydamerika står för mångfalden på avdelningen.
– De tre pedagogerna på avdelningen är svenska kvinnor i övre medelåldern.
Och så var det med det.