Sjukt?

Jag har gjort det man ska göra:
Ställt Sixten i förskolekö.
Rekat alternativ till förskola, nämligen familjedaghem (dagmamma).
Men eftersom vi bor i ett område där det inte bor så många barn blev vi nyfikna på att se på nästa steg, OM vi mot all sannolikhet bor kvar här, vilket vi antagligen inte gör:
förskoleklass (6års) jodå, i huset mittemot (!).
Lågstadium? Jo, några kvarter bort, i princip utan skolgård, men ändå. Mellanstadium likaså.
Men sen då?
Jo, men när Sickan ska börja sexan då är våra två nära alternativ antingen Adolf Fredrik (aka Adolf Hitler) eller Enskilda gymnasiet. Adolf Fredrik är en kommunal skola och därför får vi säkert en plats. EG däremot är en friskola med egen kö. Jag kontaktade EG av ren nyfikenhet och berättade att Sixten är född i augusti 2009 men att vi är intresserade och bla bla. I svaret jag fick får vi veta att vi är jättevälkomna att ställa Sixten i kö. Han hamnar då som nummer 117 bland bebisar födda 2009.
Hallå?!
Alltså:
Om 11 år ska dessa barn börja sexan och 116 barn står redan i kö?!
Jag tackade för hennes snabba svar och bad att få återkomma.
NOT.

Relaterade inlägg:

Julafton 2012, Hans gästbloggar

Sixten vaknade kl 06.00 igår. Det var perfekt för då slapp jag ligga vaken längre. Vem vill sova då man är ledig??? Kakstinn frukost på det och sedan ut på Söder för lite frisk luft. Vi valde att mata “ankorna” (läs: fiskmåsarna) nere vid Årstaviken. Grabbarna fick kalla fingrar. Fåglarna fick saffransbullar och ingefärskakor. Lovisa […]

Läs mer

Some drama

Det blev en dramatisk eftermiddag idag. Barnvakten ringde mig på jobbet och berättade att Sixten ramlat och slagit hål i bakhuvudet. Det blödde ganska kraftigt och Sixten var rätt skärrad. Jag är jätteglad att hon ringde mig direkt, innan hon började undersöka Sixten närmare, om han skulle behöva sy. Jag kastade mig på cykeln och […]

Läs mer

Sixten och Baxters julpyssel

  På barnens nya förskola pysslar de väldigt mycket. Även de allra yngsta, som Baxter och hans kompisar får sitta och pula och fixa ihop saker. Sedan hjälper pedagogerna till och sätter samman projekten så att barnen kan se helheten och vi vuxna får saker som går att spara till barnen blir några år äldre. […]

Läs mer