#LofsansJanuari Dag 21

Tidigt imorse vaknade jag i London och som ni vet startade jag dagen med ett träningspass utomhus på bar mark. Har fått rapporter om att det har kommit en hel del snö i Stockholm, och säkert i stora delar av övriga landet.
När det är kallt och ruggigt väder ute tycker jag att en varm frukost passar allra bäst. Under vinterhalvåret äter jag gärna gröt tillsammans med ägg och smörgås till frukost. Idag blev det gröt med färska jordgubbar på hotellet, hemma blir det inte alltid lika lyxigt men däremot ofta med variation.
Gröt
Smörgås
#LofsansJanuari Dag 21 bjuder på grötinspiration. Jag vet att det är lätt att fastna i samma frukostvanor och ibland är det välbehövligt med en spark i baken för att testa något nytt. Gröt kan man koka av både hel säd, kross, flingor och mjöl. Vanligast, kanske för att det går så fort, är nog flingor. Använder du hela korn eller kross behöver de blötläggas vilket kräver lite planering och tid. Är du en sån som alltid kör på havregryn eller en färdigblandad mix? Då föreslår jag att du testar i alla fall en ny grötfrukost innan veckan är slut. Förslagsvis:
– vete
– dinkel
– korn
– råg
– havre
– bovete
– quinoa
– hirs
Gryn
Själv tycker jag om att toppa min gröt med bär men det går ju att smaksätta med mängder av saker. Antingen kokar man med smaksättningen i gröten eller så toppar man gröten med den. Bär, färsk frukt, torkad frukt, frön och nötter, kokosflingor eller kokoschips… allt som man själv tycker om fungerar fint till att piffa upp gröt. Vill man krydda gröten tycker jag att klassisk kanel, kardemumma, ingefära eller vanilj blir väldigt gott.
Kombinationer då? Några goda kombinationer som jag gillar är följande:
– äpple + fikon + kanel
– banan + aprikoser + hasselnötter
– lingon + katrinplommon + kardemumma
– blåbär + vanilj + kokoschips
Har du fastnat i ekorrhjulet där det “inte finns tid” att sitta ned vid dukat bord och äta frukost?
Tips för en mindre stressig morgon!
Förbered frukosten kvällen innan genom att duka bordet med porslin och torrvaror, lägga ägg i en vattenkastrull och mäta upp både vatten, grynblandning och salt till gröten. Då tar det mindre än tio minuter innan du kan sätta dig till bords.
Det här är en värdefull investering i dig själv och din familj. Att undvika att börja dagen med stress är bland det bästa man kan göra!

Relaterade inlägg:

#LofsansJanuari Dag 31

Sista dagen i #LofsansJanuari är här och jag vill avsluta den här bloggserien med ett tyngre styrketräningspass fokuserat på överkroppen. Som nybörjare spelar det inte så stor roll hur tunga vikter du lyfter när du styrketränar, du blir starkare och utvecklas oavsett. Men när du är igång med din styrketräning och känner att du vill […]

Läs mer

#LofsansJanuari Dag 30

Imorgon är det sista dagen på denna januari-månad och därmed är vi inne på sluttampen av #LofsansJanuari. Det har verkligen varit roligt att så många av er läsare har engagerat er i blogginläggen, tränat träningspassen, delat med er av tankar kring mål och provat recepten. Tack! Det sista kostinlägget, #LofsansJanuari Dag 30, kommer att fokusera på näring. […]

Läs mer

#LofsansJanuari Dag 29

Idag bjuder jag på ett benpass med tyngre vikter som passar dig som är stark i bålen. Vila ordentligt mellan omgångarna med knäböj, 90-120 sekunder, och 3 minuter mellan varven på block 2. Det ska vara så tunga övningar att du verkligen känner att du behöver vila!

Läs mer